tirsdag 15. juli 2014

#112 Funky Saison (Gaardsbrygg II)

I dag brygges nok et 100 % brett-øl, en funky saison. Jeg brygget et i fjor, som jeg synes ble veldig bra. Denne er veldig lik i maltsammensetningen, men humlen er en helt annen og den tilsettet veldig anderledes. Innspirert av Chad Yacobson fra Crooked Stave, så minimerer jeg bitterheten, og tilsetter heller masse humle ved kokeslutt. Jeg slang noe humle i mesken også, for moro skyld. Gjæren er høstet fra IPA'n jeg brygget tidligere i år, og i forrige uke lagde jeg en starter for å vekke den opp og gjøre den klar.

Garm Gaardsbrygg / Funky Saison 
22 liter, 75 % utbytte


Malt:
2 kg pilsmalt
0,5 kg lys münchnermalt
1 kg rugmalt
0,5 kg havremalt

Humle:
25 g sorachi ace i mesken
75 g sorachi ace ved kokeslutt, whirlpool i 15 min.

Gjær:
White labs 644 Brettanomyces bruxcellensis Trois, slurry fra IPA.


Innmesk: 52°C. 65°C i 75 min. Utmesk 77°C i 10 min. Skylt mesken med seks liter vann.

Koketid: 90 min
OG(e): 1.040
FG(e): 1.003
IBU: Tja... Beersmith sier 36
EBC: 8

Gjæres ved ca 20°C i to-tre uker.

Rug til venstre, havre til høyre. Begge er mindre enn byggmalt, så jeg knuser finere og kjører igjennom møllen to ganger. Merk at rug, som hvete, ikke har skall.

Humle i mesken. Lukter nam!

Smily!


Notater:


Etter brygging: Endte opp med 21 liter, OG 1.044. Tilsatte brett-starteren. Ristet noe på dunken for å få inn litt oksygen, men ikke så mye. Dette fordi for mye oksygen kan gi eddiksyreproduksjon (kan ikke si at jeg har merket mye til dette i de foregående brett-ølene mine). Mindre oksygen skal gi en renere gjæringsprofil. Motsatt av vanlig ølgjær, altså.

19.7.14: Allerede nede i 1.010. Aktiviteten har roet seg betraktelig ned. Smaken var...ikke særlig god, for å være ærlig. Vi får håpe det kommer seg når gjæren flokkulerer og smakene får satt seg.

31.7.14: Tappet på fat med 120g sukker. FG endte på 1.006, som gir en abv på 5 %. Smaken er fortsatt rar, men bedre enn ved første smak. Vi får se hvordan dette utvikler seg. Mulig det er humlen som er skyld i smaken, det kan i så fall lagres vekk vil jeg tro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar