torsdag 2. januar 2014

#101 Dunkel

De to siste årene har jeg klart å brygge årets juleøl på 1. nyttårsdag. I år passet det seg ikke slik. I stedet for å hastebrygge juleøl i dag, benyttet jeg meg heller av muligen for å brygget et øl som fungerer som gjærstarter for juleølet. 

Årets juleøl blir en doppelbock (jeg gir meg ikke!) og da passer bra å brygge en münchner dunkel (eller bayer som vi sier her på berget). Oppskriften er enkel, og baserer seg på fjorårets dunkel, med noe av münchnermalten byttet ut med pilsmalt.

For å redusere preget fra den brente malten, ble den malt separat på meget fin innstilling, og tilsatt i mesken ved utmesk. Fargeendringen var drastisk da jeg tilsatte maltet!




Garm Dunkel
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
4 kg münchnermalt 15 EBC
0,5 kg pilsenmalt 3 EBC
0,2 kg carafa special  III 1500 EBC

Humle:
11g magnum  14,7 % i 60 min

Gjær:
WLP833 German bock, 1,5 liter starter i henhold til mrmalty.com

Innmesk: 62°C. 69°C i 75 min. Utmesk 78°C i 10 min. Skylt mesken med seks liter vann.

Koketid: 90 min
OG(e): 1049
FG(e): 1018
IBU: 20
EBC: 56

Gjæres ved 10°C i tre uker. Temperaturen økes eventuelt til 16°C mot slutten for en diacetylrest hvis det trengs, før temperaturen skrus ned for lagring. 

Notater:
Etter brygging: Endte på OG 1050, og 21,5 liter. Gjæren ble vekket med en liten starter (0,5 liter) tidligere på dagen. Hele starteren ble tilsatt i vørteren. Ølet står nå på 10°C.

27.1.14: Tappet på fat. FG 1.014 , 4,6 % abv. Står nå i kjøleskapet på 2°C. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar