torsdag 2. mai 2013

Kort rapport fra bryggingen

I det siste har jeg slitt med litt dårlig utbytte. Dvs, jeg har bra meskeutbytte, men jeg havner ikke på ønsker volum og OG likevel. Jeg har startet å skylle med mer vann, men det kan hende at det faktisk virker mot sin hensikt slik jeg gjør det nå. Kanskje jeg tynner ut vørteren i stedet for å dra med meg mer sukker i vørteren.

I går endte jeg opp med 23 liter vørter i gjæringskaret med OG 1056. Jeg trenger ikke så mye som 23 liter, 21-22 liter holder i massevis. Det går jo tross alt bare 18-19 liter i et fat, og det er sjelden jeg flasker (jeg skal flaske noen liter av dubbelen, slik at jeg har til NM neste år). Jeg må se på innstillingene mine i Beersmith, og så må jeg se på alternative måter å skylle på. En metode jeg har lest om tidligere er å skylle med halvparten av vannet, deretter ta ut halvparten av masken fra maltrøret og skylle med resten av skyllevannet. Tror dette er verdt et forsøk neste bryggedag.

Dubbelen står nå til gjæring ved 18 grader, og kommer til å stå slik i to-tre dager før jeg setter den i romtemperatur.

1 kommentar:

  1. Kunsten er vel å få et stabilt utbytte, slik at en lettere kan beregne råvarer ved brygging.
    Min erfaring er at utbyttet i % går opp jo mer du skyller.
    Resultatet er imidlertid som du påpeker: Du vanner ut vørteren.
    Et tankeeksperiment: Om du hadde skylt med 1000 liter vann - har du etter all sannsynlighet fått vasket ut det som finnes av sukkerstoffer i mesken - og dermed et høyt utbytte. Du har imidlertid veldig mye av et veldig tynt vørter.
    Om du skyller med 0 liter, vil mye sukkerstoffer sitte igjen i mesken - og du vil ha lavt utbytte - men du har veldig lite, av en vørter med høy OG.
    Det å finne "sin" skylleprofil - og kanskje tilogmed ulike skylleprofiler for ulike brygg, og få stabile resultater på disse - er etter mitt skjønn målsetningen.

    SvarSlett