torsdag 21. februar 2013

Rapport fra bryggingen


Bryggingen gikk veldig fint i går. Jeg hadde lagt inn noen feil innstillinger i Beersmith, så jeg brukte litt lite vann til mesking. Etter mesking hadde jeg ca fem liter med SG 1042. Jeg koker bort mer enn en liter, så jeg tilsatte vann til seks liter. Jeg leste av hydrometermålingen før jeg satte i gang koking, slik at jeg var sikker på at jeg hadde truffet de tallene jeg skulle treffe.

Etter en time koking satt jeg igjen med litt over fire liter, og jeg kunne holde tilbake mesteparten av humlegrums og trub. OG ble 1050, så jeg kokte bort mindre enn jeg hadde forutsatt.

Nå står den til gjæring sammen med damperen, på 17°C. Det er akkurat plass til gjærballongen i kjøleskapet! Tipper jeg lar den stå her i tre-fire dager før jeg tar den inn i romtemperatur.


APA til gjæring i temperaturkontrollert kjøleskap. Under står frostvakten sammen med en del diverse øl.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar