mandag 26. november 2012

Kurs i hjemmebrygging

Bærum Bygdekvinnelag kontaktet meg tidligere i høst (etter å ha sett artikkel om hjemmebrygging, hvor jeg ble intervjuet) og lurte på om jeg kunne tenke meg å holde kurs i hjemmebrygging. Og det kunne jeg jo. Litt forsinket (de håpet på å lage juleøl til...ehm...jul) ble kurset avholdt på lørdag. Vi brygget en old ale på BIAB-utstyret bryggselv.no selger (takk til Erik og bryggselv.no for lån av utstyr!!). Vi kunne har brygget på min Speidel, men jeg følte at det ville kanskje gi et feil inntrykk av hva man trenger av utstyr for å lage øl. BIAB er en meget enkel og grei måte å komme i gang på. Og vi fikk faktisk veldig bra utbytte, hele 78 %, noe som resulterte i et sterkere brygg enn det som var målet. Men et juleøl skal være sterkt, så det blir bra.

Kurset og bryggingen tok seks timer, og vi gikk igjennom mesking, koking og gjæring. Vi skal møtes senere for flasking av ølet. Jeg håper jeg klarte å fortelle mye, uten å ødelegge opplevelsen med for mye detaljer.

Old Ale, BIAB
22 liter, 70 % utbytte

Malt:
4,7 kg maris otter
0,6 kg ambermalt
0,45 kg krystallmalt
0,2 kg mørk krystallmalt
0,2 kg pale chocolate malt

Humle:
55 g fuggles 5 % i 60 min
25 g fuggles 5 % i 15 min
20 g fuggles 5 % ved kokeslutt

Gjær:
Safale S-04, rehydrert.

OG(e): 1058
PG(m): 1070
FG(e):1018
IBU: 34
EBC: 45

Vi mesket på 68 grader i en time (dvs, vi startet der, men siden vi mesket i en gryte, falt temperaturen en del), og kokte i en time. Ølet står til gjæring på 18°C i tre dager, før det settes i romtemperatur for å sikre god utgjæring og fjerning av diacetyl.

Det var en journalist og fotograf i fra Budstikka til stedet, så kanskje dukker dette opp i avisen om ikke lenge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar