fredag 21. januar 2011

Brygg #35: Paddys Day Stout

Endelig kom årets første brygg. Da jeg innså at det ikke var så lenge til St. Patrick's Day, bestemte jeg meg for å brygge en tørr irsk stout, ala Guinness og Murphys og gjærstarteren ble lagd på mandag. Den holdt imidlertid på å sette stopper for hele bryggingen. Etter et drøyt døgn på magnetrøreren var den ferdig, og gjæren la seg på bunn. Øverst i starteren fløt det noe som kunne minne om snerk. Jeg ble selvsagt redd for at dette kunne være en infeksjon, og rådhørte meg på Norbryggforumet. Men etter å ha studert det litt nærmere så jeg at det var en plastikkbit som lå og fløt der. Jeg kunne ikke helt forstå hvor den kom fra, og helte ut litt startervæske slik at den kom ut. Da skjønte jeg for hva det var. Det var en bit av posen med gjærnæring inni Wyeastpakken. Krisen over!

Oppskriften ble ganske anderledes enn jeg opprinnelig hadde tenkt. Planen var å bruke flakt bygg for å go kropp og skumstabilitet (Guinness bruker flaket bygg) og brunmalt for å suplere roasted barleyen med kaffesmak. Dessverre hadde jeg ingen av dele tilgjengelig, så da ble oppskriften som følger:

Garm Tørr stout
22 liter til gjæring
80% utbytte

Malt:
3,5 kg marris otter
0,4 kg roasted barley
0,27 kg carapils
0,1 kg hvetemalt
0,1 kg sjokolademalt

Humle:
65 gr challenger 6,1% i 60 min
15 gr challenger 6,1% i 15 min

Gjær:
Wyeast 1098, 1 liter starter ihht mrmalty.com

OG(e): 1048
OG(m): 1049
FG(e): 1012
IBU: 42
EBC: 70

Fikk et godt utbytte (85%) og endte på 1049. Humlen stjal nok noen liter, for jeg endte kun på 20 liter i gjæringsdunken. Må nok skylle mer neste gang. Blir moro å se hvordan denne blir til slutt. Den er litt utypisk tørr stout. Det hadde begynt å klukke forsiktig i gjæringslåsen i dag tidlig, regner med full fres nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar