fredag 18. desember 2009

Ett år med brygging

Ett år med hjemmebrygging er overstått. Det har vært oppturer og nedturer, men alt i alt et meget lærerik år. Jeg tenkte derfor jeg kunne forsøke å oppsummere hva som har skjedd og hva jeg har lært.

I løpet av et år har det blitt 13 brygg. To av dem har endt i dass, mye har vært av grei kvalitet, og et par har faktisk blitt svært vellykkede. Den viktiskte lærdommen fra disse bryggene er:

- Kontroll på rutiner. Kanskje et skjema for byggedagen hadde vært smart?

- Tålmodighet! Jeg har tatt smaksprøver på ølet i gjæringsdunken, og det har smakt helt jævlig. Første gangen jeg opplevde det, gikk brygget i dass. Men etter to-tre uker på flaske eller fat, er den fæle smaken borte, og resultatet er godt øl. Det er vanskelig å vente med å drikke ølet, men de fleste øltypene har godt av lang lagring, slik som for eksempel porteren jeg smakte etter et halv år. Nammenam!

- Lær bryggeriet ditt. Ved å skrive logg og notere alle verdier lærer man hvordan brygget vil oppføre seg, spesielt med tanke på utgjæringsgrad. En oppskrift fra en annen brygger kan ikke forventes å bli lik på ditt oppsett.

- Og kanskje viktigst: Gjæring! Gjæren er utrolig viktig for et vellykket brygg. Riktig mengde,  riktig temperatur, og optimale forhold. http://www.mrmalty.com/calc/calc.html er en god kalkulator for beregning av gjærstarterstørrelse.

- Relax and have a homebrew!

Ting har utviklet seg kjapt, noe jeg tror er ganske vanlig i denne hobbyen. Jeg startet med lånte kjeler, en gammel kjølebag og litt slanger fra Biltema. Jeg forsøkte også å bruke noen små varmtvannsberedere, men det var langt mellom tanke og handlig når det gjalt planene for disse. I høst fikk jeg tak i et bedre oppsett med kjølebag med kobbermanifold til mesking, 50 liters aluminiumskjele og egen 2000W kokeplate. Etter et lite innkjøp fra Northern Brewer har jeg nå fått kuleventil på kjelen og bryggedagen har blitt forenklet. Jeg har ikke full oversikt over alle innkjøp og kostnader, men jeg tipper jeg nærmer meg fire nuller... men, det er forstatt bare ca 50,- pr liter øl! Og jeg har nå et oppsett som jeg fint kan brygge 20-25 liter på, akkurat passe til et fat og noen flasker. Nå har jeg egentlig bare to store ønsker, og det er ny maltmølle (bestilt allerede) og tappekran på øleskapet.

Høydepunktene for dette året kan oppsummeres til:

- Brygg nr 2 og 3. De ble gode, og forsvant fort. At vennene mine drakk opp brygg nr 2 på en kveld var moro og en kjempemotivasjon.

- FAT! Det er to momenter ved bryggingen jeg har hater intents. Manuell knusing av malt og flasking av øl. Flaskehalser som knuser, korker som ikke vil på og masse bry med å vaske og desinfisere flaskene. Nå er det kun et stort fat å klargjøre, pluss noen få flasker. Også er det veldig deilig å kunne ta med seg et glass til øleskapet og tappe øl. Bare vent til tappekraner er montert igjennom døra!

- Ølsmaking og -prating med Richard og Steinar. To ganger har jeg vært på besøk hos Richard og fått smake godt øl, og fått masse tips og inspirasjon til egen brygging. Tusen takk!

Så, da gjenstår det vel bare å si skål, og fortsette bryggingen!

- Øyvind

5 kommentarer:

  1. Dette var interessant og motiverende lesning for en novise. Selv har jeg 3 batcher på samvittigheten i løpet av 2 mnd, dog kun ekstrakt. Har imidlertid kjøpt malt, og har maltmølle på vei - så jeg er ikke så langt unna mitt første all-grain-brygg. Har litt utfordringer ennå i bryggeri-oppsettet, men får se hvordan jeg løser det etterhvert....

    SvarSlett
  2. Så bra at noen faktisk har nytte av det jeg skriver! Ikke la deg skremme av all grain, det er ikke så komplisert som det kan virke til. Ha kontroll på temperatur, ta SG-målinger underveis i meskingen og ikke stress :D

    SvarSlett
  3. Håper du får tatt turen innom meg flere ganger i 2010. Veldig hyggelig å sitte å prate om øl, og smake på hverandres øl.

    SvarSlett
  4. Det håper jeg også! Du har jo alltid masse bra øl, så jeg kommer gjerne på besøk:)

    SvarSlett
  5. La oss håpe at det kan fortsette i 2010 også :-)

    SvarSlett