torsdag 18. juni 2009

Flasking av havrestout

Etter tre uker i gjæringskaret stoppet havrestouten på 1020. Ikke bra. Jeg er litt usikker på hva som har skjedd, men antageligvis er for lite oksygen til gjæren svaret. Eventuelt så ble vørteren mesket på for høy temperatur. Dette fordrer en kontroll av termometeret mitt. 

Ristet havregryn bør få ligge en uke eller to etter å blitt ristet, for å fjerne noe svidd smak. Det gjorde ikke jeg, og som følge av det smaker havrestouten min litt mye svidd. Jeg fant derfor ut at jeg ville gjøre et eksperiment. Halvparten av brygget ble flasket, mens resten gikk til et sekundærgjæringskar for tørrhumle med 24 gram EKG . Den skal stå i en uke før den flaskes. Det blir spennende å se om det påvirker smaken i noen særlig grad.

Under er bilder av flasketappingen min.

Ikke alltid lett å opprettholde hygiene med en særdeles nysgjerrig hund i huset. Garm skal gjerne være med på alt fadern driver med. 

Flaskebunnsfyller som passer på tappekranen. Dette er meget praktisk og gjør flasking meget enkelt, og hindrer at oksygen kommer inn i ølet.

Her er kapseltangen min. Ikke den mest avanserte, men den fungerer. Man må være litt forsiktig, hvis ikke kan halsen knuse.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar