søndag 7. desember 2014

Garmbic, andre takning

Så forrige forsøk på spontangjæret øl endte på tragisk vis. Det stopper ikke meg fra å prøve på nytt! På torsdag kveld kokte jeg opp en liter startervørter som ble fordelt på fire små glass. Glassene ble desinfisert i stekeovnen, og så pyntet med en kledelig nylonsokk over åpningen (for å hindre eventuelle insekter å havne oppi vørteren). To ble plassert ute, foran og bak huset, og to inne; en ved øleskapet mitt og en under en luftelyre. Her fikk de stå natten over, før glassene fikk lokk på (løst påsatt slik at det ikke bygges opp trykk).

Jeg glemte å lage startervørteren med humle, slik jeg gjorde sist. Humlen beskytter ølet mot bakterier (blant annet laktobakterier), og jeg merker at starterne ikke lukter godt. Jeg antar dette skyldes laktobakterier som har fått gode forhold, i motsetning til sist gang hvor det nok var brettanomyces som dominerte (da luktet starterne stort sett godt; en luktet druer!).

Jeg lar starterne stå litt til før jeg en vurdering på om jeg skal beholde dem eller starte på nytt. Jeg har også mulighet til å høste fra de to surølene jeg har stående (Vill jul i klosteret og Imperial stout).


Desinfisering av glass i ovnen. Siden vørteren helles oppi kokende, er det en fordel av glassene er varme slik at de ikke sprekker.

Glessene fylt opp med vørter og påsatt kledelige nylonsokker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar