søndag 28. august 2011

Mjød







I dag ble starteren til mjøden lagd. Tre liter vørter med en god slump gjærnæring står og snurrer på magnetrøreren. Antageligvis skal jeg la den få en starter til før den går i mjøden. Først skal jeg lage en mjød på 16 liter med fem kg honning. Det skulle bli 12-15 prosent. Deretter skal mjøden deles opp, og krydres med forskjellige krydder og lignende.

En del skal forbli "ren", dvs kun honning. Hvis mjøden blir tøff, skal den ettersøtes med god lynghonning.

Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilke krydder jeg skal bruke, meg jeg har lyst til å prøve vanilje, kanel og nellik i hvert fall. Jeg burde sikkert ha planlagt og fanget pors, einer og granbarskudd i løpet av våren og sommeren.

Uansett gleder jeg meg stort til å prøve meg fra og teste resultatene.

- Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar