torsdag 12. mars 2009

Læreprosess

Allerede mandag morgen var det liv i gjærlåsen. Nå har det gått fire dager, og det klukker fortsatt livlig, noe som er stor forskjell fra de to første bryggene mine, da klukkingen ga seg etter to dager.   Jeg har senere hørt, fra Ølportalen, at ploppingen ikke er noen god indikasjon på gjæringsforløpet, og at man må ta SG-målinger for å finne ut hvordan det går med ølet. Heldigvis har jeg nå fått montert tappekraner på gjæringsdunkene mine, slik at faren for å utsette ølet for bakterier og annet skit er eliminert. Da er det ingen sak å ta en liten SG-måling i ny og ne, og smake litt på produktet underveis. Det tror jeg også er ganske lærerikt. Må bare klare å være tålmodig, og ikke tappe over på flasker for tidlig.

Jeg har tatt en måling i dag, og nå er ølet nede i SG=1040. Med andre ord, fortsatt et stykke å gå. Ølet ser også ut til å være noe lysere enn jeg hadde sett for meg. Jeg kunne nok ha benyttet mer sjokolademalt.

Ellers har jeg begynt å tenke litt videre på hva jeg vil brygge i fremtiden. Neste øl blir en dry stout, det er noe jeg har bestemt meg for for lenge side. Deretter tenker jeg å prøve meg på en IPA igjen og se om jeg får til et bedre øl enn første forsøk. Planen er å prøve å bli god på noen få typer, slik at jeg lettere kan se (og smake) fremgang etterhvert som jeg bli bedre, og få selve prosessen under huden. Kanskje også eksperimentere med forskjellige malt- og  humlesammensetninger, og prøve forskjellige gjærtyper på samme batch, etterhvert.

Jeg begynner å få en liten mengde tomflasker, så nå trenger jeg ikke å vente til jeg er ferdig med å  drikke opp forrige brygg med å brygge igjen. Jeg ønsker også å spare på noen få flasker av hvert brygg for å oppleve hvordan de utvikler seg med tiden. Nå føler jeg endelig at jeg kan begynne å brygge jevnt og trutt fremover, samtidig som jeg forbedrer utstyret mitt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar