onsdag 17. november 2010

Brygg #31: Havrestout

I dag brygges det endelig igjen. Årets versjon av havrestout står nå og koker. Forrige helg åpnet jeg den siste flasken med havrestouten jeg brygget i fjor, som fikk 2. plass i NM 2010. Den hadde jeg spart til min samboer, som gikk gravid i vår og sommer, og endelig kunne hun få drikke dette ølet. Jeg fikk også smake litt på denne flasken, og det hadde utviklet seg kjempefint. Den var virkelig knallgod! Dette måtte brygges igjen, og havreflakene ble faktisk brunet i ovnen forrige uke, ca 20 min på 175 grader.

Garm Havrestout
22 lite, 75% utbytte

Malt:
4 kg marris otter
0,75 kg havreflak
0,3 kg roasted barley
0,2 kg svartmalt
0,1 sjokolademalt
0,1 carapils
0,13 krystallmalt
0,1 kg mørk krystallmalt

Humle:
45 grTarget 10,2% i 60 min
25 gr Fuggles, 6,7% i 15 min
20 gr Fuggles 6,7% i 0 min

Gjær:
Wyeast 1968 London ESB Ale, 2 liter starter

OG(e): 1059
OG(m): 1061
FG(e): 1016
IBU: 47 (Tinseth)
EBC: 69

Jeg skulle egentlig meske på 66 grader, for å få et fyldig øl, slik jeg lliker stout. Av en eller annen grunn bommet jeg grovt på mesketemperaturen, og endte opp på 63 grader. Etter å ha tilsatt 2,5 liter kokende vann, var meskekaret fullt, og temperaturen økt til ca 65-66 grader. Med tanken på mengdene med spesialmalt, og gjærstammen, tror jeg faktisk dette vil gi et godt resultat. Utbyttet etter skylling endte på 85%, og det er bra. Jeg brukte 6 gr CaCO3 og 3 gr natron i mesken. Hvor mye dette har å si for det ferdige produktet, vet jeg ikke, men jeg mener å ha fått høyere utbytte etter å ha begynt å justere mesken. Ved brygging av mørke øl tror jeg også det er ganske viktig for ikke å få for sur mesk, og trekke ut tanniner.

Nå gjenstår det kun 20-25 min av koketiden. Krysser fingrene for et godt resultat denne gangen også!

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar