lørdag 6. november 2010

Kvadruppel på flasker

Etter nesten tre uker på gjæringsdunken, ble den mørke, sterke belgiske alen tappet over på flasker på torsdag. FG endte på ca 1013, som jeg er veldig fornøyd med. Etter all sukkertilsetningen, skal OG ha vært ca 1100, hvis jeg regner riktig. Det vil si at alkoholprosenten er på ca 11,5%. En skikkelig skallekløyver, med andre ord! Under gæringen, som foregikk delvis ved ganske høy temperatur, rundt 25-26 grader, luktet og smakte ølet banan. Og ikke bare litt heller! Dette har heldigvis dempet seg betraktelig nå, og prøven fra tappingen smakte veldig lovende. Den er veldig fruktig, og hadde nå en ganske markant smak av alkohol som varmet nedover halsen. Jeg er fryktelig spent på hvordan dette ølet utvikler seg, og belager meg på mange års lagring! Heldigvis ble det en del flasker, så jeg kan smake underveis og følge utviklingen.

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar