onsdag 1. mai 2013

#90 Belgisk Dubbel

Fridagen benyttes til brygging av en belgisk dubbel. Jeg høstet gjæren fra blonden, og lagde en liten starter i dag tidlig for å vekke gjæren og forberede den på ny runde. 

Liten gjærstarter, kun ment for å vekke liv i gjæren. Anbefalt triks fra boken Yeast, a practical guide to fermentation.


Tanken bak oppskriften er å få et tørt men fyldig øl. Derfor mesker jeg lavt for god utgjæring, og bruker 500g havreflak for å få litt munnfølelse. Krystallmalten vil også bidra med en del kropp.

Garm Dubbel
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
3,5 kg maris otter
0,8 kg lys munchnermalt
0,5 kg havreflak (Økologiske, lettkokte)
0,2 kg pale crystal malt
0,3 kg special B

Humle:
10 g magnum 14 % i 60 min
30 g hallertauer mitrtelfrüh 4,3 % i 30 min

Gjær:
WLP 570, 130ml slurry

OG(e): 1062
OG(m):
FG(e): 1012
IBU: 26
EBC: 41

 Mesket i 75 min ved 65°C, 90 min kok.
Gjæres i to dager på 18°C, deretter settes den i romtemperatur før flasking.


Sirkulering av mesken. Ser ut til å få en fin farge.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar