mandag 6. mai 2013

Brygg #91 Sommerpils

I dag brygges det pils. Jeg har lenge hatt lyst til å brygge en god, frisk tysk pils, med skarp bitterhet og god humlesmak (totalt, radikalt motsatt av de store makrobryggeriene).

Å brygge en god pils ansees også som en av de største testene for å se om du er en god brygger (les: god kontroll på renhold, hygiene og gjæringprosessen). Det er ikke mye smaker å gjemme seg bak, så de feil man gjør vil kinne lettere igjennom.

Garm Sommerpils
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
4 kg pilsmalt (bestmalz)
0,2 kg lys munchnermalt, 15 EBC

Humle:
50 g hallertauer mittelfrüh 4,3 % FWH
5 g magnum 14,6 % i 60 min
50 g  hallertauer mittelfrüh 4,3 % ved kokeslutt

Gjær:
White labs 830 German lager, 1+2 liter starter

OG(e): 1044
FG(e): 1010
IBU: 39
EBC: 7

Mesket i 75 min ved 67°C, 90 min kok.
Gjæres i 21 dager på 8°C, med en diacetylrest mot slutten av primærgjæringstiden på 16°C .

2 kommentarer:

  1. Pils er ikke lett. Hvordan gikk dette, har du prøvesmakt enda?

    SvarSlett
  2. Står fortsatt til gjæring, så jeg vet ikke enda. Blir vel ikke ordentlig prøvesmaking på en måneds tid, tenker jeg.

    SvarSlett