mandag 24. oktober 2011

Øldommmerkurs

Lørdag 22. oktober arrangerte Norbrygg øldommerkurs, og jeg var med. Jeg har stor tro på at det å kunne bedømme øl er et viktig ledd i å kunne bli en virkelig god brygger. I tillegg er det jo kjekt å kunne hjelpe Norbrygg å gjennomføre flotte arrangementer som NM i hjemmebrygging.

Kurset var veldig bra og informativt. Jeg skjønte fort at det å bli øldommer ikke er noen enkel oppgave. Blant annet kreves det at man skal kunne typebeskrivelsen for de aller vanligste øltypene. Jeg telte 25 ølstiler som må kunnes på rams! I tillegg skal man ha en vis kunnskap om de øvrige.

Det kreves også en del selvstudium på smaking (uff, det blir tøft altså!) av øl. Forhåpentligvis blir det en del kollokvie på dette frem mot eksamen, som er i februar en gang.

Jeg fikk bekreftet min egen mistanke om at jeg ikke er den beste til å kjenne smaker i øl, men også at jeg faktisk klarer de viktigste og dermed også å typebestemme øl. Trikset nå blir vel å finne ut hvilke smaker jeg er dårlig på, og trene på dem.

Kurset ble avsluttet på Amundsen Bryggeri og Spiseri. Jeg smakte en grei Black IPA (tror det var Schouskjelleren som hadde brygget denne på Amundsen) og Amundsen Røykporter. Sistnevnte var veldig god.

Alt i alt et bra og interessant kurs, og hyggelige mennesker som alltid. Nå er det bare å komme i gang med selvstudiet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar