mandag 24. oktober 2011

Batch #55: Garm Vikingbjor

I går fant jeg endelig tid til brygging igjen. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve et øl inspirert av de gamle bryggemetodene, med blant annet einer, tilsvarende Haandbryggeriets Norwegian Wood.

På morgenturen med Garm, dro vi ut i skogen og fant masse einer. Jeg fylte en bærepose. Dessverre fant jeg ikke så mange med modne bær på. Speidelen bruker pumpen under oppvarming, og denne har et rykte for å ikke takle mye partikler. Jeg varmet derfor opp meskevannet i min gamle kjele sammen med masse einer. Vanskelig å kvantifisere mengden, men jeg dekket hele overflaten med einer, og fikk vel at lag som var 4-5 cm tykt. Dette begynte etter hvert å dufte herlig. Einerlågen ble så helt over i speidelen gjennom en sil. Under meskingen la jeg et lag med einer oppå malten før rist og silplate ble montert. Dette fungerte ypperlig. Skyllevannet fikk også noen einerskudd i seg. Jeg brukte også en liten neve tørkede einerbær i mesken. Dette bør gi et preg av einer i ølet!

Friske einegrener. Lite bære på dem, dessverre.

Garm Vikingbjor
20 liter, 70 % utbytte

Malt:
3 kg mørk munchnermalt
2 kg røykmalt ( 50/50 Weyermann og Bestmalz. Bestmalzen er ganske intens i forhold til Weyermanns)
0,2 kg krystallmalt
0,15 kg pale choclate

Humle:
15 g Northern Brewer 10,5 % i 60 min

Gjær:
wlp023, slurry fra havrestout

OG(e): 1055
OG(m): 1056
FG(e): 1018
IBU: 25
EBC: 41
Einerlåg til mesking.
Einer i mesken.

Jeg mesket varmt, på 68 grader i 75 minutter for å få et fyldig øl. Jeg har kun brukt bitterhumle for å la einer og røykmalten dominere smaksbildet.

Jeg fikk et bra utbytte i går på 79 % meskeutbytte og 74 % totaltutbytte. Jeg fikk faktisk en liter mer og OG på 1056, så jeg er veldig fornøyd. Litt usikker på om dette er et øl som kunne ha vært større, men jeg hadde ikke særlig med maltekstrakt liggende, så jeg droppet å justere det.

Vørteren smakte veldig godt og det luktet nydelig under hele bryggedagen, så jeg gleder meg til å smake på resultatet etter hvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar