tirsdag 30. mars 2010

Brygg #19: Mild

Hittil har jeg fylt opp to fat med øl igjen, men disse er sterke øl som trenger lang lagring for å bli riktig gode. I dag brygges det derfor en engelsk mild. Målet er et øl på rundt 3% med middels kropp og mye smak av malt.

Garm Mild
22 liter ved 80% utbytte

Malt:
2,7 kg Marris otter
0,3 kg Mørk krystallmalt
0,1 kg Ambermalt
0,1 kg Spesial B
0,05 kg sjokolademalt

Humle:
10 gram Target i 60 min
25 g Fuggles  i 5 min

Gjær:
White labs 023 Burton Ale, 2 liter starter

OG(e): 1038
FG: 1015
IBU: 16
EBC:  32

Etter en feilmåling endte jeg opp med ca 25 liter øl med OG 1031. Sånt skjer, satser på at det blir godt likevel. Den nye maltmølla leverer fortsatt godt resultat, og det er moro! Jeg fikk testet den nye bazookascreenen min i dag. Ingen humlepose, bare slang humlen løs oppi kokekaret. Her er noen bilder fra seansen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar