mandag 15. mars 2010

Brygg #18: IPA

I går ble det brygget IPA. Søndager er nesten den eneste dagen jeg har mulighet til å brygge, men jeg har også trening på søndager. Løsningen i dag ble derfor å sette igang mesken før jeg dro på trening. Dette resulterte i ca fem timer mesking! Jeg har lest på norbryggforumet om fler som har gjort tilsvarende, så jeg håper at dette går bra!

De forrige IPA'ene mine har vært britiske, og ikke helt vellykket. Denne gangen ville jeg brygge en amerikansk IPA, med masse bitterhet og humlesmak og -aroma. En god del humle ble dyttet i under bryggingen, og jeg skal også tørrhumle før tapping på fat.

Garm IPA (22 liter 70% utbytte):

Malt:
6 kg Marris otter pale malt
0,1 kg Krystallmalt
0,05 kg Carapils

Humle:
38 g Columbus 14,2%  FWH
30 g Cascade 8,5% i 15 min
22 g Amarillo 9,5% i 2 min
18 g Cascade 8,5% i 2 min
34 g Columbus tilsatt etter 5 min kjøling
Totalt 40 g av like mengder columbus, cascade og amarillo tørrhumling.

Gjær:
Wyeast 1272 American Ale II (3 liter starter)

OG(e): 1065
OG(m): 1070
IBU: 70
EBC: 16

Mesket på 65,5 grader i ca fem timer (!)

Jeg stilte litt på åpningen på maltmølla, og plutselig hadde jeg utbytte på ca 90% igjen. Knall! Jeg hadde egentlig forberedt meg på å bruke 300g maltekstrakt, men det var det ingen grunn til. Jeg bommet litt på hvor mye vørter som suges opp av all humlen, og måtte la en del av humlegrumset i bånn (Colombusen var pellets, og jeg brukte ikke humlepose på den) bli med i gjæringsdunken for å få 22 liter vørter. jeg kunne fint ha tappet mer vørter ut av mesken, men jeg har funnet ut at jeg ikke ønsker noe særlig mer enn 22 liter til gjæring, da jeg må tappe så mange flasker etterpå som jeg egentlig ikke har plass til.

3 kommentarer:

  1. Skjønner ikke hva du mener...?! :P

    SvarSlett
  2. Colombus-humle høres neppe riktig ut, derimot finnes det en humle som heter Columbus :-)

    SvarSlett