søndag 14. mars 2010

Brygg #17 Imperial stout

Fatene mine begynner å gå tom for øl, og er det bare en ting å gjøre, og nemlig brygge mer. I går fikk jeg endelig tid, og det var en Imperial Stout som sto på planen. Oppskriften var som følger:

 Garm Imperial stout, 22 liter 70% utbytte:

 Malt:
8,5 kg pale malt (3,5 kg marris otter)
0,5 kg roasted barley
0,1 kg sjokolademalt
0,1 kg mørk krystallmalt
0,1 kg carapils

Humle:
80 gram Target 10,2% i 60 min
25 gram EKG 4,8% i 15 min
25 gram Fuggles 4,6% i 5 min

Gjær:
Wyeast 1028 London ale, slurry fra forrige brygg.

Mesket på 65 grader i en time. 32 liter før koking med SG 1064.

OG(e): 1084
OG(m): 1075
IBU: 65
EBC: 64

For å få mesket alt maltet, ble jeg nødt til å dele opp maltet i to og meske i to omganger. Jeg benyttet meg av den gamle kjøleboksen min for å meske den andre halvparten og overførte dette til det nye meskekaret for siling da jeg var ferdig med å skylle igjennom første halvdel. Det fungerte greit, men det er ikke lett å følge med på hvor høy SG man sitter igjen med til slutt. Jeg måtte bare stole på at jeg fikk det utbyttet jeg skulle få, noe jeg ikke gjorde, dessverre. Likevel, hvis jeg får en alkoholprosent på over 7, skal jeg være fornøyd.

Gårsdagen var en av de dagene da verden jobber i mot deg. Selve bryggeprosessen gikk bra, men maken til uhell har jeg aldri opplevd.

  • Det var mye luft i vannrørene i går, og det resulterte i at koblingen mellom springen og hageslangen løsnet da en luftboble ble dyttet ut av systemet. Vannet sto til alle kanter og alt på kjøkkenbenken ble vått. 
  • Jeg løftet en full kjele med vann til skylling (ca 78 grader) og greide å helle noen desiliter av dette over meg selv. Magen ble fin og rød!
  • Jeg var nær ved å velte målesylinderen utover kjøkkenbenken, men berget den i siste liten. Noen dråper fant likevel veien ut.
  • På grunn av tappekranen på meskekaret, må meskekaret nærmest balanseres på kjøkkenbenkkanten. Da jeg skulle ta av slangen, holdt den på å velte utforkanten. Heldigvis var hodet mitt i veien, og reddet situasjonen. Noe av mesken skvulpet over kanten, og landet bak øret mitt. Au!
  • Jeg glemte meg bort da jeg skulle fylle på gjæringsdunken med vann for desinfisering, og det endte selvsagt i at vannet rant over kanten og ut på gulvet. Badehånkler er fint å ha i bakhånd!
  • Etter kjøling av vørteren lar jeg det renne ut av kjelen som står på kjøkkenbenken og ned i gjæringskaret som står på gulvet. Ettehvert som vørteren renner ut, synker trykket, og stålen avtar. Jeg må derfor passe på å flytte gjæriongsdunken etter så ikke vørteren ender på gulvet. Jeg var derimot veldig opptatt med å ta bilder, og var kun få centimetre fra katastrofen da min sambo ropte ut!

Dette ølet bør bli bra! Nå står ca 22 liter til gjæring, og allerede i dag tidlig klukket det livlig i gjærlåsen.

Underveis i bryggingen smakte jeg på en flaske barleywine, for å sjekke om det hadde utviklet seg noe kullsyre. Det hadde det heldigvis. Ellers synes jeg det smaker veldig lovende. Sødme og bitterhet er godt balansert, og gode smaker. Det er selvsagt litt skarp i smaken, men med lang lagring tror jeg dette skal bli veldig godt øl!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar