torsdag 12. januar 2012

Krise!

Jeg sjekker kjøleskapet i boden, der dobbelbokken står til gjæring, daglig for å se at alt står bra til. Da jeg åpnet boddøren på tirsdag kveld, fikk jeg et lite sjokk; termostaten viste 5,2 grader! Lyspæren som jeg bruker som varmekilde (ikke helt ideelt, jeg vet) hadde gått, og dermed begynte temperaturen i ølet å synke. Jeg hadde ingen ekstra pærer hjemme, så jeg måtte vente til etter jobb i går med å få satt inn en ny. Da var tempen ca 2-3 grader. Tempen var ca 6 grader i går kveld, men jeg fikk kun tak i 40W pære. Mest sannsynlig har gjæren gått i dvale. Jeg har ikke fått sjekket hvor langt ned den har kommet, men jeg tviler sterkt på at den er ferdig utgjæret. Litt i tvil på hva jeg kan gjøre nå, mulig at jeg må tilsette fersk og aktiv gjær for å få igang gjæringen.

Aaaargh!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar