lørdag 12. mars 2011

Brygg #39: Barleywine

I dag brygger jeg to øl av en mesk. Det kalles partigyle, og er slik øl ble brygget før. Det er visstnok opphavet til benevningen "enkel", "dubbel", "trippel" og "kvadruppel" i belgisk brygging. Paritgylebrygging vil si at man deler vørteren opp i flere deler. Før hadde man ikke så store kokekar, og kanskje vanskelig for å koke store menger vørter, så man delte altså vørteren opp. Den første vørteren som kommer ut av meskekaret inneholder masse sukker og blir til sterkøl, mens de neste skyllingene inneholder mindre sukker og blir lettere øl. Styrken på de forskjellige er avhenging av hvordan man deler opp vørteren. Fullers benytter seg fortsatt av dette prinsippet. De deler vørteren i to; Den første delen blir sterkøl, og er ryggraden i barlewinen deres. Den andre delen er svak. Så blander de de to forskjellige ølene for å skape fire forskjellige øl; Golden  Pride, ESB, London Pride og Chiswick Bitter.

Jeg planlegger å lage en barleywine av første del av vørteren. Skyller ca 10 liter, og regner med å koke inn til 6 liter, med OG 1100. Den andre delen av vørteren skal bli en ny bitter.

Garm Barleywine XI og Bitter
Totalt 26 liter, 75& utbytte

Malt:
4,9 kg maris otter
0,23 kg ambermalt
0,2 kg biscuit malt
0,3 kg caramalt
0,2 kg krytallmalt
0,3 kg special B

Barleywine XI

20 gr target 10,2 % i 60 min
15 gr challenger 6,1 % i 15 min
15 gr challenger 6,1 % i 2 min

OG(e): 1100
FG(e): 1025
IBU: 65
EBC: ~35-40 (litt vanskelig å si, siden den første vørteren er noe møkere)

Holder på å skylle nå, har ca 9 liter nå. Tror jeg fint skal greie å komme opp i OG 1100.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar