tirsdag 8. mars 2011

ASIBA på fat

I dag gikk ASIBA'n på fat. Tok en måling av SG i går, og den var nede på 1012! Det var langt under forventet, og akkurat der jeg ønsker den. Det gir ca 7 %. alkohol. Tørrhumler har virkelig satt smak på brygget, og jeg gleder meg til å smake på denne om noen uker. Det ble ikke fullt et fat, kanskje 17 liter. I bunn av gjærbøtta lå et tykt lag med humlepellets. Ikke noe gjær å høste her, altså.

Eneste skår i gleden: Da jeg skulle fylle fatet meg CO2 for å drive ut oksygen, oppdaget jeg at innposten er lekk. Gassen Ikke noe problem når den er koblet til CO2, men nå skal den stå og karbonere naturlig. Jeg må prøve å bytte popets, men ikke i dag.

2 kommentarer:

  1. Regner med at det var madammen som fatet den siden det ble gjort på kvinnedagen.

    SvarSlett
  2. Hehe, nei, må nok gjøre slikt selv. Men hun har bestilt seg "bryggeri" fra Brooklyn Brew Shop, så da må hun gjøre ting selv, inklusiv flasking :-)

    SvarSlett