mandag 25. oktober 2010

Rapport fra bryggedagen

Dette med tilsetting av lakris var ikke så lett å bli klok på. Jeg tilsatte 30 gr da det var 15 minutter igjen. Etter ti minutter syntes jeg at jeg kunne kjenne smaken av lakris ganske godt og bestemte meg for å ta ut lakrisroten. Men da jeg smakte på øschlevektprøven, kjente jeg nesten ingenting. Mulig det har fordampet ut de siste fem minuttene av kokingen.

Ellers gikk bryggingen knirkefritt. Jeg endte opp med 23 liter med OG 1056. Gjærstarteren min hadde stått på kjøkkenbenken siden forrige søndag, så det første jeg gjorde før jeg startet bryggingen i går, var å helle av startervæsken og tilsette en liten mengde ny vørter jeg hadde kokt opp kvelden før (hadde bra ca 100 gr spraymalt igjen). Under bryggingen våknet gjæren til liv, og det lå et tykt skumlag på toppen av vørteren. Jeg dumpet hele starteren i ølet (den nye startervørteren ble bare ristet en gang, da den ble tilsatt. Den skal derfor ikke være oksydert slik startervørter ofte er), og nå klukker det livlig i vannlåsen. Det så ut til å være et ganske tykt lag oppå vørteren også.

Da gjenstår det bare å brygge pale alen, så er alt klart til julebordet!

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar