søndag 24. oktober 2010

Brygg #30: Porter

Det er snart slutt på porteren min, og nå begynner den å bli skikkelig god. Sånn er det bare. Det er derfor flott å kunne brygge den på ny i dag, med kun mindre forandringer. Dette ølet skal serveres på julebordet til vikingforreningen min, en gang i desember.

Garm Porter
22 liter, 75% utbytte

Malt:
3,7 kg marris otter
1 kg brunmalt
0,4 kg ambermalt
0,1 kg sjokolademalt
0,08 kg svartmalt

Humle:
40 gr challenger 6,1% i 60 min
20 gr fuggles 6,8% i 15 min
25 gr fuggles 6,8% ved kokeslutt

Gjær:
Wyeast 1028 London Ale, 3 liter starter

Krydder:
Ca 30 gr lakrisrot (hakket) i 15 min.

OG(e):1055
OG(m):
EBC: 51
IBU: 30

Sist gang jeg brygget denne, lot jeg porteren stå på litt eikespon. Jeg kan ikke påstå at jeg ha kjent noen voldsom effekt av dette. Denne gangen skal jeg forsøke med litt lakrisrot i vørteren. Lakrisrot var visstnok en vanlig tilsetning i porter før. Jeg er litt redd for å ta i for mye, så jeg starter forsiktig med 25-30 gram, og så kommer jeg til å smake underveis.

Jeg har hatt vakt under Kosa Cup i dag, verdens største bandyturnering. For å spare tid i dag, mesket jeg inn før jeg dro, ved 66 grader. Da jeg kom hjem, etter fire timer, var mesken nede i 61-2 grader. Ikke så værst, egentlig. Nå er jeg i gang med skyllingen, og hittil ser det lovende ut. Mørkt og fint:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar