søndag 10. oktober 2010

Brygg #29: Mørk sterk belgisk ale

I dag har min belgiske brune, som strengt tatt er mer gyllen enn brun, stått i to uker, og det var tid for å tappe over på fat (FG endte på 1009, veldig bra!). Og dermed var det også klart for å brygge mitt tredje begiske øl på tre uker, nemlig en mørk sterk belgisk ale, også kjent som kvadruppel. Rockefort 10 er f.eks. et godt eksempel på et slikt øl.

Med alkoholprosent på 10+, ønsker jeg ikke å ha et helt fat med dette. Det vil (og bør!) ta laaang tid å drikke opp. Derfor brygget jeg kun 10 liter. Dvs, det var i hvert fall tanken. Nok en gang fikk jeg problemer med å tappet ølet ut av kjelen. Bazookaskjermen tetter seg helt. Det skyldes ikke humlen, det var mye mindre humle i dette ølet enn det jeg har hatt i IPA'ene mine. Min tips er koagulert eggehvitestoff eller annet faststoff. Jeg har observert mer og større partikler i vørteren når jeg bruker pilsmalt, så jeg mistenker at det er her problemet er. Men dette må jeg forhøre meg med eksperter om! Uansett, så endte jeg opp med omtrent 8,5 liter vørter i gjæringsdunken med OG 1082. Jeg venter nok en gang med å tilsette sukker til hovedgjæringen er over.

Garm Kvadruppel
10 liter, 75% utbytte

Malt:
2,3 kg pilsmalt
1 kg marris otter
0,3 kg ambermalt
0,1 kg special B
0,02 kg sjokolademalt

Sukker:
0,25 kg sukker
0,2 kg kandis 180-220

Humle:
20 gr fuggles 6,8% i 60 min
15 gr fuggles 6,8% i 7 min

Gjær:
Wyeast 1762 Belgian Abbey II, ca 1 dl slurry fra brygg #27

OG(e): 1100
FG(e): 1010
IBU: 24
EBC: 43

Jeg mesket ved 64-65 grader for å få best mulig utgjæring, i en time. Vørteren ble kokt i to timer, noe som viste seg å være for mye. Etter en og en halv time var det bare 8-9 liter i kjelen. Jeg tilsatte derfor en liter kokende vann underveis. OG endte på 1082, og det tror jeg er tre poeng under forventet. Det er bare å øke sukkertilsetningen bittelitt.

Nå står ølet i romtemperatur. Om noen få dager skal den inn på badet, der er det varmere. Saisonen står i kjøleskapet ute, så da er dette eneste løsning. Denne gjæren skal ikke ha samme ekstreme gjærtemperaturer som saisongjæren. Så er det å tappe på flasker og vente et år eller to!

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar