tirsdag 1. juni 2010

Amber ale på fat

På lørdag ble amber alen stukket om på fat. Det betyr at milden endte som offergave til dodraugen. Denne ble dessverre aldri ordentlig god, og jeg gidder ikke drikke dårlig øl. Veldig synd at den ikke fikk en bedre skjebne. Jeg har fortsatt noen få flasker som jeg kommer til å la stå inntil videre.

Amberen endte på FG 1015, dvs ca 7,2%. Det er mye mer enn jeg siktet på, og skulle gjerne ha sett at den endte på rundt 5,5-6%. Etter å ha forhørt meg med andre bryggere, ble det til at jeg ikke tilsatte noe vann for å tynne den ut. Jeg er overrasket over at den gjæret ned så mye, da jeg kun hadde en toliters starter, samt at gjæren nærmet seg best-før-datoen.
Den dufter godt, kanskje noe mindre humlearoma enn jeg hadde sett for meg. Kanskje ikke så rart, siden humlen har ligget et halvt år i fryseren. SG-prøven smakte godt, men fortsatt en del gjær. Jeg har tro på at dette ølet kan bli meget godt med litt lagring. Et høstøl, kanskje?

Strandølet står fortsatt på gjæringsdunken. Denne har også gått ned til 1015, som er ganske nære målet. Jeg økte temperaturen fra 15-16 til 19 grader over helgen for å gi den en diacetylrest. Nå står den på rundt 7-8 grader, i påvente at de nye fatene som er spådd å komme på torsdag. Jippi!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar