mandag 28. juni 2010

Historisk porter

Porteren har snart stått i to uker. Den hadde ikke samme eksplosive gjæring som forrige porter, og etter tre dager roet den seg ned. Tok en måling rett før helgen, som viste SG 1019. Den faller kanskje noen få grader til. Smakte på prøven som vanlig. Den hadde en litt brent smak, som kommer fra brunmalten. Ikke direkte ubehagelig, men kanskje litt skarp. På lørdag slang jeg omtrent 30 gram eikespon i gjæringsdunken for å gi et lite bidrag til smaken, som kanskje tar vekk noe av det brente. Med noen månedes lagring vil dette antageligvis dempe seg enda mer. Regner med å tappe porteren på fat i helgen, når jeg har fått meg ny flaskebunnsfyller.

IPA'n ble stukket over på fat i forrige uke. FG endte på 1009, noe som gir en alkoholprosent på drøyt 8! Noe mer enn jeg hadde siktet meg inn på, men det går nok bra. IPA'n smakte knallgodt, skjønt med så høy alkoholprosent kunne den ha vært bitrere. Tror jeg må passe på når jeg drikker denne :-)
Sikkerhetsventilen på fatet jeg stakk den over til, viste seg å ikke være tett, så da jeg kom opp neste morgen, var gassbeholderen nesten tom. Det er fortsatt litt igjen, men nålen er på det røde feltet. Nye sikkerhetsventiler er bestilt slik at jeg kan reparerere lokket. Litt kjedelig å måtte fylle beholderen så tidlig, men snart er det pause i øldrikking for sommeren, så sånn sett passer det bra.

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar