søndag 16. mai 2010

Refraktometer

På fredag fikk jeg testet refraktometeret for første gang. Jeg var selvsagt skeptisk til nytt måleinstrument, og hadde lest på norbryggforumet at det kunne lønne seg å kalibrere det med vørter med kjent SG istedet for vann, og gjorde derfor dette. Personlig synes jeg refraktometeret fungerte ypperlig. Jeg tok noen kontroller med oeschlevekten i tillegg, og den viste noen få grader høyere. Så lenge jeg tok høyde for dette, var det ganske greit å bruke refraktometeret til å kontrollere hvordan skyllingen gikk. Til å måle OG brukte jeg oeschlevekten.

Min erfaring etter å ha brukt refraktometeret på to brygg er at det et hendig verktøy for å ha kontroll på sukkerinnholdet i vørteren under bryggingen, både under skylling og koking. Det jeg har er nok ikke 100% nøyaktig med vørter, men gir en veldig klar pekepinn. Eneste minus er at jeg må regne om fra brix til oeschle eller plato, men det fikser Beersmith for meg. Har du noen hundrelapper til overs, kjøp et! Jeg har også sett refraktometere med oeschleskala, men de var dyrere. Men den som leter finner sikkert billig.

Jeg fikk også testet bazookaskjermen min ordentlig også på fredag. Selv med over 100g humleblosmt, samt litt pellets gikk den ikke tett før helt mot slutten. Rundt to liter ble igjen i kjelen, men det er ikke så værst med så mye humle uansett, så jeg er veldig fornøyd. Nå trenger jeg ikke bruke humlepose lenger. Må bare passe på å kjøpe blomst og ikke pellets fremover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar