lørdag 5. juni 2010

Brygg #23 IPA

Med litt hjelp av Richard, som hadde marris otter-malt og simcoehumle å overse, ble det brygging idag; en ny IPA skulle brygges. Fatet med IPA gikk tomt i løpet av bryggingen, så det var virkelig på tide! Forrige IPA ble knallgod, så det er synd jeg ikke hadde de ingrediensene tilgjengelig, men jeg har tro på denne også. Oppskriften var som følger:

Malt:
5,5 kg Marris Otter (hadde 6 kg, men fikk ikke plass til alt i meskekaret)
0,8 kg hvetemalt (skulle ha vært 0,4 kg, men da jeg målte opp var jeg sikker på at det var 0,8 kg jeg hadde satt i oppskriften. Verre ting har skjedd :-) )
0,2 kg krystallmalt
0,1 kg Carapils

Humle:
Ca 40 gram Simcoe 12,9% FWH. Humlen er fra 2008, så jeg regnet med en alfasyre på 11%, og siktet meg inn på 45 IBU
30 gram Simcoe i 30 min
15 gram Cascade 7,5% i 15 min
15 gram Cascade 7,5% i 5 min
85 gram Cascade ved start kjøling

Gjær:
WLP001, slurry fra amberen.

OG(e): 1071
OG(m):
FG(e): 1016
IBU: 71
EBC: 17

Tanken var å prøve å få en IPA med litt mer kropp enn den forrige. Derfor har jeg brukt hvete, og økt mengden krystallmalt. Dette vil også gjøre den bittelitt mørkere. Den forrige så ut som en pils! Jeg kommer til å tørrhumle den med amarillo, og kanskje simcoe etter primærgjæring, slik som den forrige. Det skal bli interessant å se hvordan denne blir, og om den kommer til å forsvinne like fort :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar