fredag 2. oktober 2015

#129 Obarkel

En kollega av kona feirer rundt år, og ønsket seg hjemmebrygg til festen i gave. Jeg er selvsagt ikke vond å be, og i dag var fristen for å rekke å brygge. Ønsket var en pale ale og en IPA. Til IPA'n var det et eksplisitt ønske om masse granbar, mens med APA'n hadde jeg mer frihet.

For APA'n valgte jeg en ganske standard maltbasis med hovedsakelig pale ale malt og litt krystallmalt. Av humler hadde jeg tenkt å leke meg med Mosaic (som er veldig populær,  men som jeg ikke har helt fått taket på) og Equinox, en ny humle fra de som ga oss Citra og nettopp Mosaic. Dessverre hadde ikke Bryggselv i Asker denne inne, så da gikk jeg for en annen ukjent humle for meg, Hallertau blanc. Den er tysk, og avlet frem fra Cascade. Den beskrives slik:


Blomstret og fruktig, med smak av grapefrukt, tropisk frukt og sitrongress. Svært ren i smaken.
Høres perfekt ut for en fruktig amerikansk pale ale, spør du meg.

Navnet på denne er inspirert av statslederne de respektive landene humlene er fra: Obarkel. Jeg er ikke så god på finne på navn...


Garm Obarkel, amerikansk pale ale
22 liter, 75 % utbytte.

Malt:
4,5 kg pale ale malt
0,18 kg krystallmalt, 120 EBC

Humle:
20 g Hallertau Blanc, 9 % i 15 min
20 g Mosaic, 12 % i 15 min
30 g Hallertau Blanc, 9 % i 5 min
30 g Mosaic, 12 % i 5 min
40 g Hallertau Blanc, 9 % ved kokeslutt
40 g Mosaic, 12 % ved kokeslutt

Gjær:
White labs wlp090 San Diego Superyeast, 1 liter starter

Innmesk: 62°C. 62°C i 30 min og 72°C i 30 min. Utmesk 78°C i 10 min. Skylt mesken med syv liter vann.

Koketid: 75 min
OG(e): 1.048
FG(e): 1.012
IBU: 39
EBC: 13

Starter gjæring ved 19°C og øker gradvis til 20°C over tre dager, deretter romtemperatur i syv til elleve dager.

Notater:Etter brygging: Endte på OG 1.038, 22 liter. Jeg vet ikke hva som gikk galt, kanskje straffet ølgudene meg for å ha blandet amerikansk og tysk humle. Jeg lagde en tjukk sukkerlake meg 500 g sukker og ca 2 dl vann, kjølte den ned og tilsatte i ølet. Det bør økte OG til rundt 1.045. Satt til gjæring på 19°C.

4.10.15: Økt temperaturen til 20°C. 

5.10.15: Økt temperaturen til 21°C. 

6.10.15: Satt i romtemperatur. 

12.10.15: Tappet på fat. FG 1.010, 5,4 % abv. Satt kaldt for klaring før det tappet over på nytt fat for karbonering. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar