onsdag 1. januar 2014

Bryggeriet 2013

Nok et år er over, og jeg ønsker å oppsummere litt. Jeg satte meg noen mål for året 2013:

  • Delta i minst to konkurranser, med øl brygget spesifikt med tanke på konkurransen. Er ikke så mange å velge mellom utover de som arrangeres av Norbrygg, men jeg skal følge med på hva som skjer rundt om i landet.
  • Minst en plassering i NM i hjemmebrygging (1.-3. - plass)
  • Minst tre øl gjæret med brett (primær- eller sekundærgjæring)
Vel, jeg klatre kun det siste målet. Jeg deltok kun i NM arrangert av Norbrygg. Jeg fikk stort sett bra poengsummer, men ingen virkelig bra og dermed langt unna premiering. 

Jeg hadde intensjoner om å delta på Bjorleik, men jeg bommer litt på tiden, slik at jeg ikke rakk å sende inn øl. Etter NM var jeg også meget skuffet over hvordan Norbrygg gjennomførte arrangementet, slik at interessen for å delta på NM i juleøl ikke var på topp. Julebocken min var heller ikke så bra at jeg følte at den hadde noe å gjøre i en konkurranse.

Jeg har derimot brygget tre øl med brett; saison, IPA og Imperial porter. Saisonen ble veldig bra, IPAen ble ikke bra (men det skyldes humlen, ikke gjæren) og porteren står og gjærer nå. Myten om at brettanomyces er skummel har blitt knust, og jeg skal fortsette å leke med denne flotte gjæren. 

I tillegg har jeg brygget et spontangjæret øl, noe jeg synes er skikkelig stas! 

Bryggemål for 2014:
  • Brygge mist fem lagerøl 
  • Brygge en mjød med brettanomyces 
  • Minst tre øl med brettanomyces, og minst en av disse som sekundærgjæring

God jul og godt nytt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar