fredag 31. januar 2014

#102 Bitter

Dags å brygge igjen, endelig (Skal sies at jeg har brygget et øl i forbindelse med kurs i hjemmebrygging En saison inspirert av Haandbryggeriets Hesjeøl, men uten brettanomyces). Akkurat nå har jeg mye øl med høy alkoholprosent på kranene, så nå vil jeg ha et skikkelig godt lettøl. Valget falt naturlig på en bitter (jeg har en påskeporter på agendaen også, og da er jo en bitter en bra gjærstarter). Jeg hadde ikke så mye engelsk humle som jeg trodde, så jeg må spe på med litt tysk bitterhumle.

Garm Bitter
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
3 kg maris otter
0,3 kg amber malt
0,2 kg krystallmalt

Humle:
15 g magnum 14,7 % i 60 min
45 g challenger 8,4 % ved kokeslutt, 15 min whirlpool

Gjær:
Wyeast 1318 London ale III, 1,2 liter starter i henhold til mrmalty.com

Innmesk: 65°C. 68°C i 75 min. Utmesk 77°C i 10 min. Skylt mesken med seks liter vann.


Koketid: 75 min
OG(e): 1.037
FG(e): 1.010
IBU: 28 (ikke medregnet whirlpool)
EBC: 20

Gjæres ved 19°C i tre dager, deretter 11 dager i romtemperatur. Hvis jeg får tatt meg en tur til bryggselv snart, kommer jeg til å kjøpe noe mer humle slik at jeg kan tørrhumle også.

Notater:

Etterbrygging: På grunn av kombinasjon av litt lavt utbytte, dårlig kok og avdamping, så jeg kokte i ti minutter ekstra, og tilsatte 300 g maltekstrakt. Endte til slutt på 22 liter med OG 1.040.


Tapping av vørter


OG omtrent 1040

1.2.14: Gjæring i gang. Økt temperaturen til 20°C.

3.2.14: Satt inn i romtemperatur. Høstet gjær til #103. Tilastt 2 g East Kent Goldings.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar