fredag 16. august 2013

Gjærstarter

Tok noen bilder av gjærstarteren i går som jeg glemte å ta med i gårsdagens innlegg. Da kan jeg jo snakke noe mer om den her. 

Jeg lagde starteren på mandag, og onsdag morgen var den ferdig. Jeg satte den så i kjøleskapet for bunnfelling og oppbevaring. Samme kveld lagde jeg en liten startermengde, omtrent 0,5 liter. Noen timer før jeg startet bryggingen, helte jeg av ølet over gjæren og tilsatte den nye vørteren. Tanken er at gjæren skal være i full aktivitet når den tilsettes hovedvørteren for å gi en god gjæringsprosess. 

Gjæren går i dvale når den er har spist alt forgjærbart sukker, og i tillegg blir kjølt ned. Antageligvis var gjæren min i god form selv etter turen i kjøleskapet, men det skader ikke å aktivere den med mer vørter før den virkelige jobben skal gjæres. 

Ny startervørter tilsettes...


...og etter noen timer...


...er gjæren i full gang og snart klar til dyst. Poenget her er ikke gjærvekst, kun aktivering. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar