fredag 22. mars 2013

Picobrygg #6: Am. Barleywine

Jeg er inne i en meget god periode nå, med masse brygging. I går kom jeg på at jeg har masse gjær, høstet fra Vårløsning, som skriker etter mer vørter. Og madammen skal ut og trene med Garm, så da er det bare å sette i gang. En bonus er å få testet glassballongen etter etsingen i går.

Jeg hører mye på The Sunday Session fra The Brewing Network, spesielt nå som jobben har flyttet til nytt kontor med åpet landskap. I går var temaet barleywine, så da kan du kanskje gjette hva jeg brygger i dag. Amerikansk barleywine, selvsagt. Gikk for en ganske enkel oppskrift på maltsiden, og så dytter jeg inn en god del humle hele veien. Et poeng de tok opp på programmet var å bruke masse humle for å få humlesmaken til å holde seg i flere år (barleywine er velegnet for lagring over mange år). Mash hopping og FWH påstås å gi humlekarakterer som ikke forsvinner like lett som vanlig humletilsetninger.

Barleywine på rundt 10 % drikkes ikke veldig ofte. Derfor brygges det et picobrygg i dag.

Garm Byggvin
4 liter, 65 % utbytte

Malt:
1600 g maris otter
500 g viennamalt
60 g mørk krystallmalt 275 EBC
30 g caramalt 40 EBC

Humle:
15 g chinook 11,6 % mash hop
20 g chinook 11,6 % i 60 min
10 g amarillo 8,5 % ved kokeslutt
10 g cascade 6,5 % ved kokeslutt

5 g amarillo tørrhumle i ti dager
5 g cascade tørrhumle i ti dager
5 g centennial tørrhumle i ti dager

Gjær:
Wyeast 1318 London ale III, 40 ml slurry

OG(e): 1100
FG(e): 1025
IBU: 118
EBC: 27

Meskeprogram: 66°C i 60 min, skylt med 3,5 liter vann 77°C
Koketid: 120 min

Gjæres ved 18 °C i to-tre dager, deretter settes den i romtemperatur.

Legger ved noen bilder fra bryggingen. Legg merke til mitt nye, flotte og høyteknologiske termometer. Kjøpte det på e-bay for under 200kr, og det fungerer kjempefint. Det kan ha to temperaturfølere i samtidig, så jeg kunne følge med på både mesketemperatur og skyllevannstemperatur med kun et tastetrykk. Anbefales! Sjekk også glassballongen, litermarkeringen fungerer flott.

Mesking i ovnen, med full kontroll på temperaturen.


Traff perfekt på OG og volum. Flott farge på vørteren.



Enkelt å lese av volumet, ca 3,75 liter (skummet er ikke gjær).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar