onsdag 20. mars 2013

Forbedring av glassballongene

I dag har jeg lekt meg med etsekrem for glass. Inspirasjonen fikk jeg fra dette blogginnlegget. Jeg kjøpte etsekremen fra glassforum.no, og med frakt kom det på rundt 400 kr. 

Før jeg starter vasket jeg utsiden godt med såpe, og skylte av.

Først lagde jeg de ytre begrensningene med vanlig maskeringstape. Deretter fylte jeg opp med en liter vann, merket av på tapen (begge sider), og gjentok prosessen til jeg var på toppen. Jeg la til et merke for 3,5 liter, for å kunne være litt mer nøyaktig (det er selvsagt stor unøyaktighet her, det viktigste er å få en indikasjon). Kuttet så tapen i to på langs, og tapet de på for hver liter. 3,5-litersmerket ble markert med en halv strek.

Etsekremen ble påført med svamp, og jeg forsøkte å få det så jevnt som mulig. Jeg smurte litt rundt underveis også. Totalt lot jeg kremen virke i 15 min, som angitt på boksen, før jeg skylte den godt av og fjernet tapen. 

Legger ved bilder av prosessen og det endelige resultatet.

Maskering av litermål. Hver strek er en liter, og starter på en liter i bunn. Den halve streken er 3,5 liter.
Etsekremen er påført. Passet på å fordele den jevnt med en svamp.


Resultatet.

Denne ble best. Etsekremen rant litt under maskeringstapen noen steder, spesielt oppe på begge to, men funksjonen er aboslutt ivaretatt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar