onsdag 4. april 2012

Brygg #65: Garm Vestkyst

I dag har påskeferien startet for meg også, men i stedet for å dra på en krampeaktig tur til fjellet for å gå slalåm fra snøflekk til snøflekk (ikke misforstå, jeg skulle gjerne vært på påskefjellet og gått på fine skiturer. Da er snø (og hytte) en fin ting å ha) skal jeg brygge øl. En stund siden jeg brygget IPA, og jeg føler heller ikke at de siste har vært superbra. I dag skal jeg brygge en basert på Kinns Vestkyst, som kanskje er min favoritt (Amager IPA er også høyt oppe på listen). Oppskriften ligger på norbryggforumet og på bryggselv.no. Jeg har gjort en liten i humletilsetningene, nemlig at centenial er byttet ut med amarillo (fordi jeg var overbevist om det skulle være amarillo da jeg handlet). Ellers blir oppskriften tilpasset systemet mitt, slik at jeg OG og FG blir noe lavere enn Kinns versjon.

Garm Vestkyst
22 liter, 70 % utbytte

Malt:
5,15kg maris otter
0,22kg krystallmalt ~150 EBC
0,22kg caramalt ~40 EBC

Humle:
13g columbus 12,9 % i 30 min
13g amarillo 9,2 % i 30 min
13g simcoe 13,5 % i 30 min


13g columbus 12,9 % i 15 min
13g amarillo 9,2 % i 15 min
13g simcoe 13,5 % i 15 min


13g columbus 12,9 % ved kokeslutt
13g amarillo 9,2 % ved kokeslutt
13g simcoe 13,5 % ved kokeslutt


15g columbus tørrhumle
15g amarillo tørrhumle
15g simcoe tørrhumle

Gjær:
Wyeast 1318 London ale III, 2 liter starter

OG(e): 1060
FG(e): 1010
IBU: 62
EBC: 17
Abw(e): 6,4 %

Meskes på 65 grader i 75 min, utmesk i 10 min på 77 grader.

Jeg har tenkt til å kjøre en whirlpool i 15 min før jeg starter kjølingen. Dette vil gi mer bitterhet enn de beregnede 62 IBU. Etter å ha hørt på en god del podcaster fra The Jamil Show, og de mener å oppleve å få en bedre humlemunnfølelse av å kjøre en whirlpool slik som de kommersielle bryggeriene gjør. Alle større bryggerier gjør dette, for å forsøke å skille trub og humle fra vørter og fordi volumet deres er så stort at de ikke klarer å kjøle alt ned på 20 min slik hjemmebryggere gjør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar