lørdag 21. april 2012

#67 Am Pale Ale

I dag brygges det en amerikansk pale ale, som skal serveres i en bursdag. Utgangspunktet er en pale ale jeg serverte i tilsvarende selskap i fjor, som fikk mye skryt. Humlevalgene mine er basert på det jeg har av rester fra andre bygg.

Garm Am. Pale Ale
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
4 kg maris otter
0,5 kg hvetemalt
0,2 kg carapils
0,15 kg krystallmalt
0,15 kg caramalt

Humle:
20 g northern brewer 10,5 % i 60 min
24 g cascade 5,5 % i 15 min
20 g amarillo 9,2 % ved kokeslutt
20 g columbus 12,9 % ved kokeslutt

Gjær:
Wyeast 1318 London ale III,

OG(e): 1053
FG(e): 1012
IBU: 32
EBC: 15

Mesket i 75 min ved 66 grader. Skal gjæres med temperaturkontroll på 19 grader i to dager, før jeg lar den stå i romtemperatur.

Jeg gjorde en stoooor brøler i dag. Da speidelen pep for å starte meskingen, satte jeg i maltrøret, helte i det knuste maltet. Da jeg skulle til å røre kom jeg på at jeg hadde glemt silplaten og -duken i bunn. Etter noen paniske utbrudd, var det bare å prøve å redde situasjonen. Jeg tappet av en del væske i kjeler før jeg helte hele mesken i en av mine gamle bryggekjeler. Deretter var det bare å vaske speidelen, og starte på nytt. Jeg mistet ikke så mye malt faktisk, og endte opp med meskeutbytte på 73 % ( SG 1046, ca 25 liter), bare litt under der jeg burde ha vært.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar