mandag 9. mai 2011

Mer øl på fat

I helgen ble både pilsen og havrestouten tappet på fat.

Pilsen hadde gjæret ned til 1012, så den får en noe høy alkoholprosent, på ca 5,6 %. Prøven smakte godt, noe gjærog svovel, men det vil jo forsvinne etterhvert. Jeg karbonerer pilsen naturlig, til ca 2,5 vol. CO2. Da får den en diacetylrest også, selv om jeg ikke kunne kjenne noen særlig smak av det. Deretter blir det seks uker med kald lagring, så kaldt som kjøleskapet mitt klarer.

Havrestouten hadde også gjæret bra ned, FG 1016 og ca 5 %. Passelig for en sommerstout. Denne blir også naturlig karbonert til omtrent 2 vol. CO2. Jeg er ellers glad i litt flate øl, men havrestout synes jeg faktisk blir bedre med litt mer bobler. Hjelper på fylden også. Jeg tappet fire flasker også som jeg kan lagre lenge og prøve etter et halvt år og et år. Viktig å ta seg det bryet av og til, selv om det er litt merarbeid.

Ellers ble det ingen Skallebankfestival på meg, så IPA'n jeg brygget til denne festen står nå på tapp hos meg. En litt snill, men veldig god IPA. Den gjæret ikke så bra ut, FG 1016, så bitterheten blir ikke så fremtredende som den burde være. Ellers meget god. Jeg skal komme med en skikkelig vurdering av den snart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar