søndag 27. februar 2011

Tørrhumling av ASIBA

I dag har ASIBA'n stått i syv dager. Det tok litt tid før gjæringen kom skikkelig i gang, men det har klukket jevnt og trutt fra dunken de siste dagene i hvert fall. Tok en måling i dag, og da hadde den bare kommet ned til 1028, så jeg håper gjæren jobber fortsatt. Prøven smakte veldig godt, en blanding av stout og IPA egentlig. Det var jo egentlig ikke målet, og skyldes nok i stor grad at jeg brukte carafa og ikke carafa special.

Jeg tilsatte 60 gr columbus (resten av posen) og 50 gr cascade. Jeg brukte pellets denne gangen. Pellets har større overflate en blomst, og avgir derfor mest aroma. I tillegg vil det legge seg på bunn av gjærdunken etter hvert, og jeg slipper å bruke humlepose.

Nå skal ølet få stå i minst en uke til og for håpentligvis vil den  gjære ned til under 1020 i hvert fall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar