torsdag 30. september 2010

Aha!

Da jeg skulle beregne ny OG etter sukkertilsetning i Monkery, oppdaget jeg noe som forklarer hvorfor min målte OG ble litt lav i forhold til forventet. Normalt står oppskriftene mine på 22 liter i Beersmith, men her hadde jeg hadde redusert det til 20 liter en eller annen gang. Da jeg justerte dette opp til 22 liter igjen, kom jeg ganske nære det jeg målte. Gode ting! Jeg hadde igjen ca 300 sukker i huset, så tok jeg likegreit å tilsatte det i ølet. Dette gjorde jeg på tirsdag, da hadde nemlig skumlaget på toppen sunket en del. På mandag kom skummet opp gjærlåsen! Siden jeg er så utrolig tålmodig, ble temperaturen økt til 25 grader i dag tidlig. Jeg vil være helt sikker på at jeg får den esterproduksjonen som er så viktig for belgiske øl. Nå skal den få stå til helgen, og så skal den få komme inn og stå i romtemperatur frem til omstikking til fat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar