mandag 27. september 2010

Rapport fra bryggingen

Bryggedagen forløp relativt greit, selv om det var lenge siden sist. Etter omtrent seks timer sto jeg igjen med ca 21 liter vørter, med en OG på 1042. Jeg endte opp med å tilsette sirupen, men ikke sukkeret. OG ble noe lavere enn planlagt og hva jeg trodde den skulle ende på. Jeg brukte øschlevekten til å kalibrere refractometeret mitt på starten av bryggingen, og foretok en kontroll midtveis i skyllingen også. Mot slutten av koketiden, leste jeg av ca 1050, så jeg ble litt paff da øschlevekten duppet på 42-streken... Det kan være fordi kalibrering og kontroll ble tatt før sirupen ble tilsatt, men det tror jeg ikke skal ha noe å si. Uansett målte jeg 1038 før kok, og jeg bør ha tjent mer enn 4 øschlegrader på 90 minutter koking og 310 gram sirup (ja, det ble litt mer enn planlagt). Men, det er det ikke ne å gjøre med. Jeg kommer til å tilsette sukker slik at OG kommer opp i 1045. Med en ok utgjæring gir dette ca 4%.

Vørteren ble heller ikke så mørk som jeg hadde håpet på, men det er jo bare kosmetisk da. Det blir et lys brunt øl i hvert fall. Denne gangen klarte jeg å være smart, og har plassert gjæringdunken i kjøleskapet i boden. Termostaten står nå på 18 grader, dvs at det sikkert er 19-20 grader i vørteren. I dag tidlig klukket det livlig i gjæringslåsen og det luktet gjæring i hele boden! Fra om med i kveld justerer jeg opp temperaturen en grad pr dag, opp til 24-25 grader. Sukkeret tilsetter jeg om to-tre dager, etter at hovedgjæringen er over.

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar