torsdag 19. august 2010

Oppdatering på mjøden

Etter å ha stått noen uker på badet, hvor temperaturen er rimling høy, har mjøden nå kommet seg ned til 1010, rundt 9% alkohol. Veldig fornøyd med det, men jeg håper den kryper enda litt lenger ned.

Neste helg er det Sandvika Byfest, og da skal Bærum Birøkterlag ha en salgsbod. Da skal jeg få kjøpt mer honning til mjøden. Jeg syntes prøven med SG 1010 smakte veldig godt, passe søt, så det er mulig jeg sikter meg inn på en FG på 1010 etter at den er ferdig gjæret ut. Det vil si at jeg tilsetter gjærstopp som dreper gjæren, og tilsetter mer honning for å gjøre den søtere igjen. Første prioritet er likevel å få opp alkoholprosenten noe, og jeg vil heller ha en mjød som er litt tørr enn litt for søt.

PS: Nå er "Øl- og Matfestivalen 2010" i gang i Kubaparken. Sjekk ut hjemmesiden deres for mer info. Norbrygg har blant annet en stand der hvor de brygger øl hver dag. Gratis inngang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar