mandag 19. juli 2010

Mjødbrygg #01

I dag fikk jeg honningen jeg hadde bestilt, og da klarte jeg ikke å vente med å brygge min første mjød. Jeg fikk litt ymse honning, men alt luktet og smakte veldig godt.


Jeg fulgte planen min ganske nøye. Jeg kokte opp 16 liter vann sammen med en spiseskje gjærnæring og vørterkjøleren min, og lot det koke i ti min for å steriliere alt. Deretter kjølte jeg det ned til ca 50 grader og tilsatte honningen. Det gikk med ca fem kg honning, som smakte og luktet nydelig! Jeg fortsatte å kjøle ned til ca 22 grader, helte over i gjæringsdunk, ristet som en gal og tilsatte gjæren. For å ikke få med noe av startervørteren, helte jeg ut all væske og brukte litt av mjøden til å løsne gjærkaken.


OG endte opp på 1080, litt lavere enn jeg hadde tenkt. Til gjengjeld endte jeg opp med 18 liter, så det skyldes en liten regnefeil fra min side (glemte å tenke på antall liter honning). Jeg kommer nok til å kjøpe inn litt mer honning og tilsette. Målet er å komme opp i 12% alkohol.


Alt i alt, gikk ting veldig fint, og det var kjekt å brygge noe som tok under to timer å fullføre. Skjønner fordelen med ekstraktølbrygging!

-Øyvind

2 kommentarer:

  1. Jeg har brygget mjød 3 ganger nå med fantastisk resultat. Kokte opp ca 5 kg honning med 6 liter vann. Helte det på dunken og tilsatte hetvinsgjær ( ca 1/2 posen). Forgjerer denne i 4- 5 dager. Deretter kokte jeg opp 9 liter vann og ytterligere 2 kg honning. Krydret etter smak og behag, eksempelvis en neve ingefær, nellik og kanel. Blander så dette med resten og lar det stå i ca 18- 20 dager i normal romtemperatur. Etter dette tapper jeg om og tilsetter gjerstopp. Etter fire dager tapper jeg om igjen og tilsetter klarning. Første gang jeg gjorde dette overasket det meg at det ble meget blankt på kort tid. Etter ca en uke skal det, hvis man gjør det slik bli like blankt og skinnende som en lys whiskey. Sterk blir den og. Rundt 18%. Og hvis man vil kan man godt stoppe gjeringen før den har gått helt ut. Da blir den litt søtere. Passer veldig godt til julematen!

    SvarSlett
  2. Det så ut som en spennende oppskrift! Jeg har prøvd selv å lage mjød, men vet ikke helt om det går rett vei :D
    Når mjøden er ferdig, hvordan lagres den? MÅ man tappe alt over på flasker?

    SvarSlett