fredag 30. juli 2010

Brygg #26 Garm Biter

I går var jeg hjemme alene, og falt for fristelsen til å ta meg en øl før jeg la meg. Jeg har jobbet med å tømme fatet med 80-shillingen, og da jeg skulle ta et glass i går, ble den jaggu tom! Ikke et halvt glass engang. Hva betyr det? Jo, jeg kan brygge igjen!

Skotten erstattes med en engelsk en, en Best bitter. Dette er så og si samme oppskrift som ESB'n, men den blir litt restemaltpreget, da jeg ikke har nok krystallmalt. Maltmølla har også gått i stykker. Justeringsskruen på den ene siden har falt av, og jeg finner den ikke. Ny er på vei over fra statene. Jeg er ganske spent på utbyttet denne gangen....

Garm Biter (Best bitter)
22 liter, 75% utbytte

Malt:
3,3 kg Marris Otter
0,3 kg Ambermalt
0,3 kg Hvetemalt
0,16 kg Krystallmalt
0,14 kg Carapils
0,05 kg Mørk krystallmalt

Humle:
55 gram East Kent Goldings 4,8% i 60 min
30 gram East Kent Goldings 4,8% i 15 min
40 gram Fuggles 4,11% i 0 min

15 gram East Kent Goldings tørrhumle 5 dager
15 gram Fuggles  tørrhumle 5 dag

Gjær:
S-04 English ale tørrgjær (iiiik)

OG(e): 1045
FG(e): 1012
IBU: 39
EBC: 17

Siden jeg spontanbrygger, må jeg altså bruke tørrgjær. Det er det lenge siden jeg har gjort! Håper at denne blir like bra som forrige bitter jeg brygget!

-Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar