mandag 10. august 2009

Sommer = bryggepause

Nå er sommerferien overstått, og jeg er tilbake i jobb. Det har ikke blitt noe brygging i sommer. Dels skyldes det at jeg ikke har ideelle gjæringsforhold i huset i sommervarmen, og dels fordi jeg har vært ute og reist. Likevel har øl vært i fokus store deler av sommeren, og leveren min har virkelig fått kjørt seg enkelte ganger. Blandt annet var jeg to ganger i Danmark, og der fikk jeg, i tillegg til masse billig Carlsberg, kjøpte masse forskjellige øl. Ølutvalget (og ikke minst prisene) er veldig bra i forhold til i Norge. Selv i relativt små butikker litt utpå landet har de masse forskjellige ølmerker og -sorter, både kjent og ukjent. Jeg kom over mye bra øl, spesielt mørke øltyper, og hvis jeg får ånden over meg skal jeg legge ut bilder og kommentarer senere.

Før ferien fikk jeg ordnet meg et lite kjøleskap, som kun skal fylles med øl. Tanken er å ha det til lagring av øl, og gjæring av lagerøl i varmere perioder ved hjelp av en termostat. Da jeg kjøpte det ble det fyllt til randen, nå er det snart tomt igjen...

Havrestouten som ble brygget i juni er nå klar til å drikkes. Fortsatt preges begge variantene av svidd havre, men dette har tonet seg ned betraktelig. Faktisk synes jeg nå den som ikke ble tørrhumlet smaker best. Ølet har dessverre altfor tynn kropp og dårlig skumfasthet. "IPA'n" og spesielt kölschen har kommet seg kjempebra etter lengre lagring, men nå er jeg selvfølgelig tom for begge deler, med unntak de jeg har satt av til smaking etter 3, 6 og 12 måneder. Madammen har bestilt ny runde med kölsch allerede!

Neste helg blir det forhåpentligvis brygging av en brown ale. Jeg har fått mer og mer sansen for denne øltypen, og håper å brygge en god variant. Så følg med.
Øyvind

2 kommentarer:

  1. Vi må nå gjøre alvor å drikke litt øl sammen, hvordan ser neste uke ut?
    Jeg har pale ale, amber ale, stout, bittelitt motorolje, ipa, snill apa, sur cider (les tørr), litt gammel apa og masse rare flasker. Vi får med oss Steinar også.

    Richard /Beerhunter

    SvarSlett
  2. Ja, nå begynner det å bli latterlig:) Jeg er dessverre mye opptatt på kveldene, men jeg har anledning på tirsdag, eller eventuelt onsdag. Jeg har for tiden bare havrestout, dessverre...

    SvarSlett