fredag 21. august 2009

Batch nr 008

På søndag ble det brygging av en brown ale. Brown ale er egentlig ikke en av mine favorittøltyper. Jeg synes ofte de kan være litt for tynne og smakløse, spesielt for å være en "mørk" øltype. I sommer derimot fikk jeg smake en på Viking Inn på Moesgård vikingmarked. Rikitg nok var jeg noe bedugget i gjerningsøyeblikket, men det er definitivt en av de beste jeg har smakt. De serverte forøvrig mye annet godt øl der. Det var et mikrobryggeri som sto for ølet, og alt var ufiltrert. Dessverre kan jeg ikke huske hvilket bryggeri det var....


Garm Brown Ale (20 liter feridg øl)

Malt:
3,5 kg pale ale malt
0,35 kg krystallmalt
0,25 kg ambermalt
0,1 kg sjokolademalt

Humle:
30 gram EKG 4,8% i 60 min
34 gram Fuggles 4,6% i 5 min

Gjær:
Wyeast 1335 British Ale II (1 liter starter)

OG: 1049
EBC: 35
20 IBU

Det ble gjort en del feil under bryggingen denne gangen. I frykt for nok en tett mesk, endte jeg opp med å ikke knuse maltet bra nok. I tillegg gikk skyllingen unna alt for fort, og det hele endte med tidenes laveste utbytte noensinne. Jeg spede på med det jeg hadde av spraymalt, ca 100 gram, men det moner særdeles lite. Jeg endte på OG 1038. Jeg var litt sløv på slutten også, så vørterkjøleren kom ikke oppi gryten før jeg hadde oppi aromahumlen, men jeg håper det er tilstrekkelig med 5 min.

Mandag etter jobb klukket det livlig i gjærlåsen, men det roet seg fort. Nå er det ganske stille. Jeg har ikke tatt en SG-måling enda, men svinger litt på dunken hver dag i håp om å få en god utgjæring. Øl blir det helt sikkert!

Neste gang blir det brygging på "nytt" bryggeri. Bilder og beskrivelse vil komme snart.


- Øyvind

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar