søndag 30. august 2009

Batch 009 Pale Ale

Hei igjen.

I går ble det brygging nok en gang. Jeg har kjøpt et "nytt" bryggeri, bestående av en kjølebag med kobbermanifold og kuleventil til mesking, en 50 liters aluminiumsgryte og en 2000W kokeplate. Jeg hadde bestemt meg for å brygge en pale ale, med gjær høstet fra brown ale'n. Dessverre hadde jeg gått tom for korker. Løsningen ble å sette brown ale'n til sekundærgjæring frem til jeg har fått tak i korker. Gjærkaken ble høstet, og halvparten gikk til pale ale'n, og resten spares til neste brygg. 

Bryggingen gikk veldig fint. Meskekaret fungerte ypperlig, og med kuleventilen kan jeg nå enkelt regulere skylletempoet. Jeg endte med et utbytte på ca 70%, noe som er greit, men ikke supert. Jeg tror det skyldes kverningen, og ikke meskekaret. Neste gang skal jeg forsøke å kverne enda finere. Etter endt skylling hadde jeg nesten 30 liter vørter, SG=1040. Målet for brygget var 1052, så jeg lot det koke i en halv time ekstra, før jeg hadde oppi bitterhumlen. Jeg hadde mindre target enn jeg trodde, så jeg måtte bruke litt EKG også for å få rikitg bitterhet. Etter koking hadde målte jeg OG til 1055, og satt igjen med 20 liter vørter. I dag tidlig klukket det fint i gjærlåsen. Krysser fingre for at gjæren oppfører seg fint, og at ølet blir bra.

Oppskrift pale ale:

Gir 25 liter vørter (70% utbytte):

Malt:
4,8 kg pale ale malt
0,5 kg munchnermalt
0,5 kg hvetemalt
0,13 kg sjokolademalt

Humle:
20 g Target 13,6% i 60 min
30 g EKG 4,8% i 2 min
40 g EKG tørrhumle

Gjær:
Wyeast 1335 British Ale II (ca 1-1,5 dl høstet fra forrige brygg)

OG 1052
24 IBU
 EBC 27

Her er noen bilder fra bryggingen i går. 

Brown ale'n endte på FG=1012, noe jeg er ganske fornøyd  med. Det gir en alkoholprosent på ca 3,4%. Jeg gleder meg til å se hvordan det blir etter modning. Akkurat nå smaker det litt lite, synes jeg, men ingen tegn til usmak, i hvert fall.

Dette er bilde av havrestouten min. Mørk og fin, og god, røstet smak. Dessverre holder skummet seg dårlig. Neste gang skal jeg ha i litt hvetemalt, for å bedre dette. Ellers smaker dette ganske godt, og øleskapet begynner å bli tomt! 

Neste brygg på planen er juleøl! Det blir antageligvis en lagertype, noe som jeg ikke har brygget før. Det blir moro!

- Øyvind

2 kommentarer:

  1. Gleder meg til å smake!

    SvarSlett
  2. Det gjør jeg også. Dessverre ser det ut til at denne ølen blir noe søt, slik som så mange andre. Gjør mitt beste for å dra ned FG før jeg skal tørrhumle den. Det er nok en drøy måned til den er klar for konsumering.

    SvarSlett