søndag 8. mars 2009

En bryggers mareritt.

Lørdag 7. mars skulle jeg endelig få brygge igjen. Malt og utstyr fra Petit kom på fredagen, og optimistisk satte jeg igang gjærstarteren. Allerede her begynte jeg å bli skeptisk til helgens brygging. Gjæret var 7-8 måneder gammelt, og når jeg satte igang starteren, var det ikke mye tegn til liv. Jeg kokte opp en ny starter (1 liter vann og en kopp spraymalt), og hadde den oppi erlenmeyerkolben min. Nå den var nedkjølt, ble gjæren overført fra posen og opp i den nye starteren. Jeg ristet og rørte mye på starten, men ingenting skjedde. Etter å ha forhørt meg på ølportalen, så skjønte jeg at dette var normalt, og tok sjansen på at gjæren ville våkne til liv etterhvert.



Jeg dro en tur innom biltema og kjøpte deler til vørterkjøler. Dette var faktisk overraskende enkelt å lage. En kobberkveil, to biter hageslange for vann inn og ut festet med slangeklemmer, hurtigkoblinger for hageslanger og en overgangsnippel til kranen var alt som trengtes.


Så på lørdag morgen startet jeg med å varme vann, måle opp malt og kverne maltet. Jeg benytter en gammel kjølebag som meskekar, og det første jeg lærte i går, var at den er alt for liten til 20 liters brygg. Den ble fyllt til randen! Men det gikk på et vis.

Deretter målte jeg opp humle, og ventet tålmodig på at jeg kunne begynne skyllingen. Da oppsto problemet. Vørteren ville ikke la seg sile ut. Jeg prøvde alt jeg kunne, til og med ofret et gjæringsdunk, men den ville ikke la seg sile. Antageligvis har jeg kvernet malten min for fin, slik at den tettet silen min. Frustrert og sinna kastet jeg hele mesken, pakket sammen og forbannet malten.


I dag er det søndag, og nå plopper det i gjærlåsen til gjærstarteren, og selv om jeg egentlig har blankvåpentrening i dag, så har jeg bestemt meg for å prøve på ny. I skrivende stund er meskingen i gang. Så er det bare å krysse fingre!

Handlelisten fra biltema:
Kobberkveil
Overgangsnippel
1/2" hurtigkolbing
1/2" krantilkopling med 1/2" gjenger
Hageslange
9-19mm slangeklemmer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar