onsdag 2. mai 2018

Flasking av surøl

Smaking og blanding av tre forskjellige surøl.
Jeg har hatt tre surøl stående til modning ganske lang tid. Planen har alltid vært å blande dem, i håp om å finne en perfekt balanse hvor kombinasjonen gir nye smaker som ikke fantes i de tre separat. Blanding av ulike fat og årganger er hemmeligheten bak de beste surølene, og kanskje der den virkelige kunsten ligger. Det er likevel klart at råvarene man har å jobbe med er svært avgjørende. Så hvordan gikk dette for meg?

Vel, av de tre ølene var en av dem en stout. Surt og bittert (her fra brent malt) er ofte en dårlig kombinasjon, og det var det dessverre her også. Dette ølet var rett og slett ikke godt, og jeg brukte derfor ikke mer tid på denne. Den gikk i sluket.

Det andre ølet var en oud bruin, basert på Rare Barrels mørke vørteroppskrift. Gjær- og bakteriekulturen var fra et belgisk øl tilsatt kirsebær og brett L. Denne ble brygget juli 2015. Smaken var noe preget av eddiksyre, men ikke voldsomt. Ikke fryktelig sur heller.

Det tredje ølet var også en oud bruin, omtrent samme oppskrift som den andre. Denne har også gjær fra "Vill jul i klosteret", samt slurry fra tre 3 Fontainen geueze. Denne var mindre sur, og ganske mild i smaken. Brygget juni 2016.

Jeg bestemte meg for å blande åtte liter av den yngste med to liter av den eldste. Tanken bak var å gi noe mer kompleksitet og en litt skarpere syre til ølet. Jeg tilsatte 45 g sukker for karbonering og tappet på flasker. Nå gjelder det å krysse fingre for at det er nok levende gjær og bakterier til å lage kullsyre. Antageligvis er det det, men det kan ta uhorvelig lang tid. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar